הפוסט הזה מוקדש ל Akio Takamori
אקיו הוא אמן קרמיקה יפני במוצאו שהגיע לארצות הברית ללמוד אמנות ונשאר שם מאז. הוא מפסל דמויות ריאליסטיות בסגנון שונה וייחודי לו. הוא בונה את הפסלים שלו בטכניקת חוליות, כך שהם נבנים חלולים, בשונה מטכניקות פיסול בחומר שבהן בונים את הפסל מלא ואחר כך מרוקנים אותו, או על קונסטרוקציה. שיווי המשקל נבנה עם הפסל, והדמויות העומדות שלו מרשימות ביכולת שלהן לעמוד יציבות ללא תמיכה. אקיו יוצר פרטים כלליים בפסל ואחר כך למעשה רושם על הפסל בשכבות על שכבות. הוא מספר כי הוא שורף כל עבודה שלו מספר רב של פעמים עד שהוא מגיע לתוצאה הרצויה לו מבחינה צבעונית. הוא משתמש באנדרגלייזים לקבלת גוונים והצללות והקו שלו מזכיר מאוד קליגרפיה יפנית בחופשיות שלו אך יחד עם זאת בשליטה המלאה. בהרצאה שהוא נתן הוא הראה מקורות השראה מפיסול קלאסי מערבי ומציורים ופסלים יפנים וסיניים.
מה שהופך אותו לאמן בעיני, הוא שהוא לא נשאר ברמת החומר ועיצוב הצורה אלא בונה מיצבים של דמויות בעלות משמעויות ורעיונות. הוא מתקשר עם אמנות מערבית ויפנית ויוצר שילובים מעניינים ביניהן, כמו כן הוא משלב בעבודותיו צילום עם פיסול ומציב בתערוכה אחת את הפסלים ואת הצילומים שלהם.
למעשה במהלך הסימפוזיון אקיו עבד על מספר יצירות במקביל והדגים מספר טכניקות שבהן הוא מתמחה. הראשונה- עבודה עם משטחים (סלבים) שאותם הוא חותך ומעצב לפי שבלונה/ציור שהוא יוצר. הוא יוצר במשטחים הבלטות והשקעות ולאחר מכן מחבר את שני החלקים לכדי פסל שהוא גם שטוח וגם תלת ממדי, שעליו הוא מוסיף את הפרטים בצבע. הטכניקה השנייה- פיסול חופשי של דמויות בטכניקה של חוליות. כהדגמה אקיו בנה פסל של ילדה עם חצאית. את סיום העבודה לא ראיתי מכיוון שלא נשארתי ליום האחרון ולכן אין תמונות מהשלבים הסופיים של עבודה זו. טכניקה שלישית היא יצירת כד על האובניים והפיכתו לדמות מפוסלת על ידי הבלטות של חלקים והוספת הציור עליו.
|
דמות חתול מתוך עבודת אבניים |
|
פסל דמות מתוך עבודת אבניים |
הפרויקט השני הוא דמות ילדה עומדת. הילדה נבנית מהרגליים ולאט לאט באמצעות חוליות האמן עולה למעלה ומעצב את הצורה הרצוייה לו. כפות הרגלים הן מאסיביות ומלאות כמעט לגמרי, מלבד חור קטן יחסית שנעשה מהקרקעית כלפי מעלה בכל כף רגל, כפי שניתן לראות באחת התמונות בהמשך. בטכניקה זו אקיו יוצר דמויות מדהימות בפוזיציות שלהן כשלאחר מכן הוספת הצבע משלימה את הפרטים החסרים.
|
התחלה: רגלים כבדות ומלאות כבסיס ליציבות הספל |
|
בנית הדמות מלמטה כלפי מעלה באמצעות חוליות. כאן רואים את תחילת החצאית |
|
הרגלים מלמעלה. ניתן לראות שבחלקן התחתון הן כמעט מלאות |
|
הוספת היד על ידי חוליות |
הפרויקט השלישי הוא דמות האישה השוכבת. הפסל בנוי משני משטחים-חזית ורקע,ומבסיס. בתחילה המשטחים נחתכים על פי ציור, הם מעוצבים באמצעות עיתונים שנדחפים מתחת למשטח ויוצרים את הקימורים. פני השטח מטופלים בהבלטות והשקעות. לאחר העיצוב הראשוני, המשטחים נחים עד שמגיעים למצב של קשי עור ורק אז חוברים אחד לשני וביחד מתחברים למשטח שהוכן מראש. לאחר החיבור פני השטח ממשיכים לעבור עיבוד, מתיחה והחלקה באמצעות כליה. לאחר מכן אקיו מצייר על המשטחים- ציור אחד מקדימה וציור שני מאחור. את שלב החיתוך של המשטחים ועיצובם לא תעדתי.
|
לאחר חיתוך המשטחים ועיצובם באמצעות עיתונים, מחברים את שני החלקים |
|
המשטחים עם תבליט עדין שיוצר את מתאר והגוף את תווי הפנים. השיקוע וההבלטה נוצרו בשלב יצירת המשטחים |
|
הסקיצה הראשונית על פיה נחתכו המשטחים |
|
לאחר החיבור אקיו מצייר על הפסל באמצעות מכחולי קליגרפיה ואנגובים . הוא נוהג לצייר מספר שכבות ולשרוף כל פסל מספר פעמים |
לתמונות נוספות מההדגמות וההרצאות ניתן להכנס ל
אלבום פיקאסה
כמו כן אשמח אם תרשמו כמנויים לבלוג שלי כדי לקבל עדכון בפרסום הפוסטים הבאים.
אכן מרתק, מפרה ומעודד ליצירה, המסה הגדולה ונקודות העניין בפסלים שלו מעורר השראה.
השבמחקאני נהנת לקרוא בבלוג שלך ושמחה שנפגשנו בסמפוזיון.
ענת עיני
הי ענת
השבמחקשמחה שקראת ושאת אוהבת. אכן גם אני כבר משתוקקת לבנות איזה פסל בהשראתו. בקרוב אפרסם עוד פוסטים על התערוכה והאמנים האחרים. גם אני שמחתי להכיר אותך בסימפוזיון. ניפגש גם בבאים.
אילת