דילוג לתוכן הראשי

בסטודיו של עירית אבא ומתכון לממולאים מדהימים בקדרה

מי שעוקב אחרי הבלוג הזה יודע כבר שהשנה הייתי חלק מקבוצת קרמיקאיות (וקרמיקאי אחד) שנפגשה פעם בחודש בבית בנימיני בהנחייתה של עירית אבא. עבורי כל מפגש היה משמעותי, מרתק ומלמד לא רק ברמה הטכנית אלא גם ובעיקר ברמה הרעיונית מכיוון שעירית אתגרה אותנו לחשוב אחרת, לא לפחד לנסות ולשבור את המוסכמות הקבועות שאנחנו שבויים בהן.
למפגש הסיכום כל אחת התבקשה ליצור מערכת. המילה מערכת מטעה. קרמיקאי רגיל למילה 'סט'- מספר כלים תואמים וזהים. אך מערכת היא דבר אחר ושונה- הכוונה היא לכלים שונים זה מזה, שעובדים יחד למטרה משותפת כמו למשל מערכת לארוחת בוקר: צלחות, כוסות, כלי הגשה וכו'. כמו בכל קבוצה, לכל אחת הייתה הפרשנות משלה למילה ואת התוצאות ניתן לראות כאן בהמשך.  מפגש הסיכום התחלק לשני חלקים: הראשון בבית בנימיני, בו  לא נכחתי לצערי, אך לשמחתי הרבה עירית הזמינה אותנו לסטודיו שלה בירושלים ביום שישי בבוקר למפגש סיכום נוסף. 
הסטודיו של עירית נמצא צמוד לשוק מחנה יהודה שביום שישי הוא עמוס אנשים מכל המינים והסוגים וזו חוויה בפני עצמה. המפגש עצמו היה כמובן מלווה באוכל משובח לרוב, כשכל אחד טרם את חלקו. רוני ארמוזה הביא ממולאים מדהימים בקדרה מעשה ידיו כמובן. המתכון כפי שהוא שלח לי אותו מצורף בסוף.



אחת מאלה הגיעה אלי הביתה

אחת ממסעדות השוק.


 אני שמחה להציג כאן את  עבודות הסיכום של חברותי למפגשים. כל אחת עשתה דרך מיוחדת משלה

הדס בן חיים




אביבה קריספל


אירית גבריאלי אמיתי

נעמי געש



רוני ארמוזה


רונה אנגלסברג



עוד מערכת של נעמי געש

אביטל אביטל (זה השם , לא טעות)






שרית רשף


המערכת שלי- בצילומים לא מוצלחים



ועכשיו למתכון של רוני ארמוזה לקדרת ממולאים

מבחר ממולאים
כמות לסיר בינוני (בגודל הקדרה שהבאתי).
רכיבים:
ירקות למילוי: עלי גפן (טריים או משומרים), סלק קטן, חצילים קטנים, לפת, קישואים עגבניות, בצל וכו').
1-2 עגבניות.
1.5 כוסות אורז (בהתאם לגודל המשפחה ו/או התיאבון) מבושל חצי בישול (על כל כוס אורז כוס מים, לבשל עד שהמים נספגים).

עשבי תיבול קצוצים – כוסברה, פטרוזיליה ונענע (כ-3/4 חבילה מכל סוג).

צימוקים ו/או חמוציות ו/או צנוברים (כולם או חלקם פה -  לא כל המוסיף גורע).

תבלינים: פלפל שחור גרוס ומלח לפי הטעם (אני שם לפחות כפית פלפל שחור).

כפית  חוואיג'.

כפית כמון.

כפית קינמון לא חובה.

אם רוצים בשרי: 300 גרם בשר טחון מטוגן עם בצל ומתובל, אפשר עם קינמון יוצא נהדר.

חצי כוס שמן זית.

חצי כוס מיץ לימון.

אופן ההכנה:

הכנת הירקות:

עלי גפן – אם הם טריים: לחלוט את העלים במים רותחים.

לרוקן את החצילים, קישואים סלק, לפת.

בצל – לקלף לקצוץ את הקצוות, לעשות חתך לאורך הבצל על האמצע, לשים במיקרו גל עם קצת מים ל- 20 דקות עד שמתרכך. לקרר ולקלוף את העלים.

לערבב את כל חומרי המילוי: אורז עשבי תיבול הצימוקים, חמוציות וצנוברים (אם זה בשרי להוסיף את הבשר).

למלא את הירקות, לא לדחוס כי האורז מתנפח.

את עלי הגפן להניח עם הצד החלק למטה לשים כף מילוי, לגלגל קצת ולקפל את הצדדים ולהמשיך לקפל מהודק.

את הגלדים של הבצל – הם כבר מכופפים חצי דרך למלא ולהדק.

לחתוך את העגבניות לפרוסות ולהניח בתחתית הסיר, להוסיף שתיים שלוש כפות שמן זית.

לסדר את הסיר תוך כדי המילוי, תחילה את הירקות הקשים: סלק, לפת, חצילים, קישואים ולמעלה את עלי הגפן, הבצל  והעגבניות.

לערבב חצי כוס שמן וחצי כוס מיץ לימון טבעי עם קצת פלפל שחור ומלח.

לשפוך מלמעלה, להניח צלחת כבדה על כל הממולאים- אל תשאלו אותי למה ככה למדתי מהדודות.

להביא לרתיחה (אם זה קדרת חרס אין צורך להרתיח) ואחר כך להנמיך את האש לשעתיים שלוש לבדוק מיידי פעם שיש מים אם לא להוסיף מים רתוחים. אם זה בתנור אז בטמפרטורה 90-100 מ"צ, ופה חשוב לבדוק שיש נוזלים כי התנור מייבש יותר.

בתאבון !!!





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טיפ טולנד Tip Toland

בפוסט זה אתן בעיקר לתמונות לדבר אבל בכל זאת... אי אפשר בלי כמה מילות פתיחה. לאורך הסימפוזיון צלמתי שלבים שונים בעבודתה המדהימה של טיפ טולנד Tip Toland  שאותם אראה כאן. טיפ היא אישה מרשימה שנראה שהיא לא מפסלת אלא ממש רוקדת עם הפסל שלה. הבעות עולות ומתחלפות בקלות מתחת לידיה המיומנות כשרגע אחד הדימוי הוא של אדם צעיר ופתאום זקן, פעם מחייך ופעם רציני. במצגת השיקופיות ניתן היה להתרשם מהרפרטואר המפואר של דמויות שטיפ פיסלה לאורך הקריירה הארוכה שלה וכן משיטות העבודה בהתמודדות עם קונסטרוקציות מתוחכמות שתומכות בפסלי ענק. בסרט שצולם בבית בנימיני ניתן לראות את תהליך העבודה על מודל קטן של הפסל שעליו עבדה בתל חי וכן את תכנון הקונסטרוקציה. עיצוב הראש והבסיס כשבפנים קונסטרוקציה מצינורות אי אפשר שלא להתרשם מהחיוניות האדם הצעיר והמעוצב הופך למבוגר ומלא יותר הוספת האוזן  

ונציה- ביקור בביאנלה 2015, All The World’s Futures

הביאנלה עצומה ומתפרסת על שני מוקדים רשמיים הג'רדיני והארסנלה, ועוד עשרות תערוכות קטנות מפוזרות ברחבי העיר. אי אפשר להראות את הכל וגם לא הכל הרשים אותי באותה המידה. השנה היו גם המון עבודת וידאו שאי אפשר לתעד אותן בצילום סטילס. (יותר מדי לדעתי.) אז להלן הדברים שאהבתי במיוחד בלי יותר מדי הסברים... הביתן הראשון כשנכנסים לג'רדיני- הביתן של הולנד   מיצב המפתחות של יפן- מרשים מאוד מאות מפתחות תלויים על חוטים אדומים שיוצרים חופה מעל ראשי המבקרים. הזכיר לי את החדר עם המפתחות מהארי פוטר. מיצב המפתחות של יפן. ג'רדיני ע ציץ משייט לו  בחלל של הביתן הצרפתי ומה שהיה ממש מפתיע יותר מהעצים ששטו, הן הטריבונות דמויות הבטון הקשה שעליהם היו שרועים מבקרים רבים ולמרבה ההפתעה היו רכות וקפיציות ולא מבטון בכלל. רישום שהרשים אותי במיוחד (כי אני ממש אוהבת רישום) וציור שהרשים אותי במיוחד - הגודל אגב  בתמונה הבאה קופסאות של אוצרות ע בודת רישום עדינה על גבי מפות  עבודת ציור ורשיום על גבי מפת גבולות של מקומות שונים בע

תערוכת אורח בגלריה 8 ביפו

הגלריה '8 ביפו' ממוקמת ברח' רבי פנחס שבמרכז שוק הפשפשים המקסים של יפו. זוהי גלריה/קאופרטיב של קרמיקאים מהמובילים בתחומם . בשיא החורף עם הבטחות לסופות וגשמים, הגיע יום שישי ואיתו שמש נעימה, השוק התמלא בריחות של יום שישי ובהמולה אופיינית, בתי הקפה והמסעדות מיהרו להוציא שולחנות החוצה ולקבל את הסופ"ש. באווירה קסומה וחגיגית זו פתחתי את תערוכת היחיד הראשונה שלי.  בתערוכה אני מציגה שתי סדרות מרכזיות : בחלק הראשון של גוף העבודות אני יוצרת פאזל של זיכרונות המתבססים על צילומי משפחה אותם אני מציירת ומדפיסה על כלים ואובייקטים אחרים שאני יוצרת.  דרך העבודה אני בוחנת מושגים כמו זיכרון ונוסטלגיה, הדימויים שמרכיבים אותם וכיצד ואיזה תמונה היסטורית/ משפחתית/לאומית  הם יוצרים.  דרך הדימויים שאני מבודדת מתוך האלבום המשפחתי אני למעשה בוחרת איזה נרטיב לספר ולחשוף.  בחלק השני של גוף העבודות אני משתמשת בדימויים שלקוחים מרישומים קלאסיים, דרכם אני בוחנת שאלות של מושגי יופי ורגש. ההתבוננות  ביצירות המופת של אמנים כגון לאונרדו ואחרים והעברתם למדיום הקרמי שהעבודה עליו היא יותר אי